ARTICLE PUBLICAT
DISSABTE 3 DE MARÇ DE 2018
AL PERIÒDIC LEVANTE-EMV
AL PERIÒDIC LEVANTE-EMV
És possible
que dimarts passat, algú topara pels carrers de València amb colles
d’adolescents, ara amb el cap abocat sobre els mòbils, ara amb la mirada en alt,
com si d’uns turistes aplicats es tractara. Però no, no eren conqueridors
urbans. O almenys, no de la manera que ho solem entendre.
El que mantenia
aquella joventut concentrada en les pantalles dels seus artefactes i alhora en
tot allò que els oferia l’entorn, formava part en realitat d’una activitat escolar.
Sí, estaven fent classe. Treballant de valent. Sense pupitres. Sense instructors
a la vista. Només ells, una connexió a Internet i la ciutat a la punta dels
dits.
“Un entre
tants com no aguarden i lluiten. Un entre tants com foraden la nit”, escrivia el poeta Vicent
Andrés Estellés.
Hui en dia, Un entre tants és, a banda del poema celebrat de l’autor de Burjassot,
una plataforma d’ensenyants que comparteix experiències en noves tecnologies
aplicades a l’aula i a l’ensenyament de i en la nostra llengua.
D’entre les
iniciatives de l’associació, cal dir que una de les més exitoses és la reunió,
per quart any consecutiu, d’uns 2000 alumnes (2000!) provinents d’una trentena
de centres educatius de diferents comarques disposats a recórrer i descobrir els
secrets de València. És l’anomenada
Valencianada: una gimcana contrarellotge que fomenta el treball en equip, l’ús de
les noves tecnologies, l’autonomia i el coneixement de la ciutat.
Equipats
amb un mòbil, un geolocalitzador i les aplicacions que els permeten desxifrar
la informació que el professorat els remet, cada grup de quatre o cinc membres s’ha
de desplaçar per la capital, de forma autònoma i en transport públic, i localitzar llocs
emblemàtics que hauran de visitar, observar minuciosament, fotografiar, i sobre
els quals hauran de respondre una sèrie de preguntes. Per si faltava alguna
cosa, enguany la literatura també va ressonar entre les parets centenàries d’alguns
edificis, amb lectures de textos d’autors medievals que foren enregistrades i compartides
en Instagram.
Mentrestant, des d’un quarter general, els docents
segueixen els moviments dels grups i la resolució de les proves, a través de
les xarxes socials.
Hem de felicitar-nos per la qualitat professional del nostre professorat i
alumnat. Pel seu esforç desinteressat. I hem de seguir-los els passos: reviure
paisatges del passat amb eines del present és la manera infal·lible de fomentar
l’estima pel nostre futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada